Lazarus ERJ I

  • Holstein-ori VH11-044-0410
  • Syntynyt 01.12.2009, 19-vuotias
  • Säkäkorkeus 169cm
  • Kilpailee rataesteillä tasolla 160cm
  • Omistaja Abra Everleigh (VRL-01372)
  • Kotitalli Skurvash
  • Kasvattaja Linnea O'Conrey, USA
  • Ratsastaja Pomona Meyer


  • Isälinja: Cholormé x Akzent's Matama x Red Sky at Morning

    "Tallin oma Milton."



  • Historiaa

    Lazaruksen tie Skurvashiin ei ollut se tavanomaisin, sillä yleensä tuomme hevosemme itse ulkomailta. Lazarus on alkujaan Barrier Showjumpersin kantaori, jonka Cery myi meille lopettaessaan tallinsa toiminnan. Toinen erikoinen piirre orissa on se, että Lazarus on ihka aito jenkkituonti. Skurvashissa ei ole koskaan ollut hevosta, joka polveutuu yhdysvaltalaisista sukulinjoista, koska ensinnäkin on helpompaa tuoda hevoset vanhalta mantereelta ja toisekseen olen aina pitänyt jenkkien hevoskasvatusta jonkinlaisena piipertämisenä, joka ei vedä vertoja eurooppalaiselle hevosjalostukselle. Lazarus on kuitenkin osoittanut, että myös rapakon takaa voi tehdä todellisia löytöjä.

    Luonnekuvaus

    Lazaruksen hoitaminen käy kuin tanssi, sillä ori malttaa seisoskella aloillaan pidempiäkin aikoja, eikä herra ole luonteeltaan turhan hätäinen. Hyville tallitavoille opetettu Zaro nostaa kavion pyynnöstä ja ottaa kuolaimet suuhunsa kun niitä tarjotaan. Satulavyötä kiristäessä ei tarvitse orin kanssa tuskailla siinä suhteessa, että mies pullikoisi vastaan. Rauhallisuudestaan huolimatta Lazarukselle ehdoton kauhun paikka on kuitenkin se kun eläinlääkäri saapuu kierrokselleen. Vantteraa ja väkivahvaa oria on toisinaan erittäin hankala saada ruotuun ja muutamasta katastrofaalisesta välikohtauksesta viisastuneena ori otetaan aina tallikäytävälle kaksin puolin kiinnitettynä kun lekuri ilmoittaa tulostaan. Jos Lazarus on unohdettu karsinaansa, voitte olla varmoja, ettei ori kuuna päivänä suostu ottamaan askeltakaan kohti ovea niin kauan, kun eläinlääkäri on maisemissa. Rokotteita kammoksuva Zaro antaa kuitenkin piikittää itseään, jos henkisenä tukena pääpuolessa kiikkuu orin vakiohoitaja. Silti orin ilmeistä on helposti luettavissa sen tuntema vastenmielisyys toimenpidettä kohtaan.

    Oli kaunis kimo sitten miten hankala tahansa kun eläinlääkäri tulee käynnille, ori on suorastaan kengittäjän paras ystävä. Tätä kaveria Zaro tervehtii aina iloisesti hirnahtamalla, tosin en ole varma johtuuko se kengittäjän valovoimasta vaiko housuntaskussa odottavasta sokerinpalasta. Kengittäjä saa joka tapauksessa tehdä työnsä rauhassa, sillä Lazarus jaksaa tottavie odottaa palkintoaan. Taluttaessa puolestaan ori pysyy hyvin hallinnassa niin kauan kuin muita nelijalkaisia ei ole lähettyvillä, sillä oman sukupuolensa edustajista Lazarus harvemmin etsii sydänystäviä. Tammat taas kiinnostavat luonnollisesti tätä kaveria jokseenkin samassa määrin kuin kaikki muukin makea, eikä voi mennä sanomaan, ettei tammoja kiinnostaisi Zaron kaltainen komistus. Jos taluttaja onnistuu kuitenkin välttämään nämä uhkatekijät reitillään, ei tarvitse pelätä raahautuvansa Zaron perässä kuralammikoiden läpi orin ottaessa hatkat, vaan oria voi talutella samaan tyyliin kuin pitkän päivän tehnyttä ratsastuskoulun shetukkaa. Orilla ei ole aikomustakaan lähteä litomaan.

    Liikehdinnältään hieman laiskanpulskeaksi kuvailtu Zaro on todellakin sitä, miltä se maasta katsottuna näyttää. Ori on kone, joka tarvitsee käynnistyäkseen virtaa täynnä olevan henkilön, joka jaksaa pumpata oriin vauhtia kierros kierroksen jälkeen. Vireillä ja eteenpäinpyrkivillä ratsuilla ratsasatamaan tottunut henkilö tuskin saa Zarosta mitään irti, sillä omaa kiroilua ei tässä kohtaa lasketa mukaan. Ratsastajan on oltava henkilö, joka jaksaa naputtaa sopivin väliajoin oria hereille, muutoin vauhti hiipuu hiipumistaan, kunnes kuljetaan lähes paikallaan. Ori ei kuitenkaan ole kyljistään kova, vaikka moni saattaisikin niin tässä kohtaa luulla: Totuus on kuitenkin se, että Zaro reagoi helposti napakoihin pohkeisiin ja askeleeseen tulee heti lisää uutta puhtia. Maastossa tosin orin asenne korjaantuu kuin itsestään, sillä metsässä hieman varpaisillaan oleva ori kulkee varsin reippaassa vauhdissa hyvässä ryhdissä. Toisinaan ori saatta hätkähtää puskasta lentoon pyrähtävää lintua, mutta Zarolla ei vielä tähän mennessä ole ollut tapana lähteä ryöstämään.

    Hyppäämisestä erityisen paljon nauttiva ori on huomattavasti virkumpi kaveri kun kentälle on kyhätty muutama hassu esteen tapainen kyhäelmä, kuin että luvassa oli huipputylsää kouluvääntöä. Lazarus ei kuitenkaan edes esteillä ole mikään lännen pikajuna ja ratsastaja saakin olla satulassa erittäin aktiivisesti potkimassa oriin lisää liikettä. Kun tarpeeksi kärsivällisesti jaksaa Zaroa patistaa, löytyy orista yllättävän nopea vaihde, jolloin itse radan suoristuskin sujuu enimmäisajan sallimissa rajoissa. Orin kanssa onkin viisainta keskittyä huippunopean esteiden ylityksen sijaan valitsemaan lyhyimmät reitit esteille, sillä suuresta koostaan huolimatta Zaro mahtuu ja taipuu yllättävän hyvin esteillä.

    Kuljetuskoppiin helposti nöyrtyvä Lazarus on jo pienestä pitäen opetettu olemaan nirsoilematta trailerin tai muunkaan kulkuneuvon suhteen. Koppiin rohkeasti askeltava ori kykenee matkustamaan niin yksin kuin kimpassakin, sillä vaikka ori saattaisikin haastaa riitaa muiden nelijalkaisten kanssa pihamaalla, osaa se kuljetuksen aikana käyttäytyä järkevästi. Kisa-alueella orissa on havaittavissa pientä jännittyneisyyttä, sillä Skarlath saattaa hätkähdellä kovaäänistä tai säikkyä salamavaloja, mutta ratsastajan istahtaessa satulaan ori kuitenkin osaa kylmentää nuppinsa ja käyttäytyä kuin oikea kilpahevonen.

    Kilpailuissa yleisön joukosta saa kuunnella moneen otteeseen ihastuneita huokauksia, kun Zaro aloittaa suorituksensa. Ilmavasti laukkaava ori näyttää kiitävän radan uskomattoman nopeasti tehden huimia käännöksiä ja rohkeita valintoja. Totuus on kuintenkin tarua ihmeellisempää, sillä todellisuudessa orilla on vain iso laukka ja etupää nousee suhteellisen korkealle laukan aikana, joten ori näyttää etenevän huimassa vauhdissa, vaikka todellisuudessa se saattaa olla jopa yksi luokkansa hitaimmista suorittajista. Ratsastajan ei tarvitse turhaan huolehtia orin pärjäämisestä esteillä, sillä rohkeasti esteet ottava Zaro hyppää pyydettäessä kulmasta kuin kulmasta, mikä on esteratsulle kullanarvoinen piirre.


    Sukutaulu

    i. Cholormé evm
    holst, kimo, 170 cm
    ii. Chevrolet
    tummanrautias, 173 cm
    iii. Cor de la Euxac
    iie. Quetton
    ie. Watonga GER
    kimo, 162 cm
    iei. Gaala
    iee. St. Eiffel
    e. High Top Diva evm
    holst, mustanruunikko, 168 cm
    ei. Akzent's Matama
    ruunikko, 165 cm
    eii. Balboa
    eie. Anika
    ee. Ballet GER
    tummanrautias, 166 cm
    eei. Red Sky at Morning
    eee. Aga Petra

    i. Cholormé on holsteinori Chevroletin ainoa jälkeläinen, joka on lyönyt itsensä läpi kansainvälisen tason rataesteillä. Asher Studin kasvattama kimo ori myytiin kolmevuotiaana Floridaan Michael Jaggerille. Cholormé alkoi osoittaa kyvykkyyttä rataesteille jo varhaisessa vaiheessa ja ori oli tehnyt itselleen nimeä kansallisella tasolla jo ennen kuin se oli täyttänyt hädin tuskin kahdeksan vuotta. Yhdessä ratsastajansa Maddie Coylen kanssa Cholormé onnistui vakuuttamaan kansainvälisen yleisön tullessaan vuoden 2003 Pan-Amerikan kisoissa viidenneksi ja neljä vuotta myöhemmin Rio de Janeirossa kaksikko ylsi hopealle. Cholorméa on käytetty jalostukseen laajalti Amerikan mantereella ja ori on periyttänyt hyvän hyppykyvyn lisäksi yhteistyöhaluista luonnettaan. Euroopassa Cholormé on huomattavasti tuntemattomampi nimi ja ori vaikuttaa lähinnä belgialaislinjoissa Corintos Z orin kautta.

    ii. Chevrolet on Yhdysvaltojen Illinoisissa vuonna 1989 syntynyt suurikokoinen tummanrautias holsteinori. Chevroletilla on täyttäverta lähes seitsemänkymmentä prosenttia, mikä näkyi orin suorituksissa kilparadoilla nopeutena ja voimakkuutena, mutta toisaalta taas aavistuksen liiallisena herkkyytenä. Chevrolet kilpaili rataesteillä 140cm luokissa hyvin vaihtelevalla menestyksellä. Orin pitkäaikainen ratsastaja Kevin Smith on todennut Chevroletista, että "ori on erittäin haastava ratsastaa, sillä se kuumuu radalla nopeasti ja toisaalta taas protestoi voimakkaasti ratsastajan pidätteisiin". Chevrolet astui kaikkiaan kolmisenkymmentä tammaa kilpauransa jälkeen, mutta pääosin vasta orin toisen polven jälkeläiset ovat osoittaneet todellisia kykyjä rataesteillä.

    ie. Watonga GER syntyi Saksassa 90-luvun alkupuolella, josta tamma myytiin Yhdysvaltain Nashvilleen Lamasen siittolaan viisivuotiaana. Lumivalkea Watonga ei ole tehnyt kilpauraa, sillä se on ollut Lamasen siittolalla pelkästään jalostuskäytössä. Luonteeltaan Watonga on mutkaton hevonen, jota on helppo käsitellä. Tammalla on hyvät irtonaiset liikkeet ja kaunis, siro rakenne. Watongan itsensä tavoin sen jälkeläiset ovat menestyneet hyvin myös näyttelyissä ja Watongan yhdeksästä jälkeläisestä peräti neljä on kantakirjattu.

    e. High Top Divassa yhdistyvät saksalais-kanadalaiset sukujuuret. Yhdysvalloissa syntynyt ja kasvanut Diva on ollut Linnea O'Conreyn omistuksessa varsasta asti ja mustanruunikko tamma kilpaili Ben Ackermanin kanssa rataesteillä 6- ja 7-vuotiskautensa ennen jalostukseen siirtymistä. Divan parhaana tuloksena on Spruce Meadowsin Nakoda Series hallikisojen amatöörisarjan kuudes sija. Ackermanin mukaan High Top Diva on reipas tamma, joka hyppää ennakkoluulottomasti. Jalostukseen siirryttyään Diva on varsonut vain kolme kertaa, sillä tammaa on ollut haastavaa saada kantavaksi.

    ei. Akzent's Matama on elastinen ja tiivisrunkoinen ruunikko kanadalaisori. Matamasta oli tarkoitus tulla kansainvälisen tason kilpahevonen, mutta ori loukkaantui vakavasti viisivuotiaana, kun se treeneissä epäonnistuneen hypyn päätteeksi laskeutui pahasti esteen päälle. Onnettomuuden jälkeen Mataman kilpailu-ura oli ohi ja orin silloinen omistaja myi sen lähes pilkkahinnalla eteläkanadalaiselle pientallille. Toivuttuaan loukkaantumisestaan Matama starttasi muutamia kertoja helpoissa kouluratsastusluokissa pientallin omistajan tyttären johdolla. Akzent's Matamalla on ainoastaan viisi jälkeläistä.

    ee. Ballet GER on kaksinkertaisen Wold Cup voittajan Red Sky at Morningin jälkeläinen. Saksassa 80-luvulla syntynyt Ballet varsoi kaksi kertaa kasvattajansa tallissa, ennen kuin tamma myytiin huokeaan hintaan kuusivuotiaana dakotalaiselle suursiittolalle. Tiivis ja vahvarunkoinen tummanrautias tamma on jättänyt kolme GP-tason esteratsua ja etenkin Yhdysvalloissa Balletilaiset hevoset ovat suuressa arvossa. Tamman jälkeläisille on ollut ominaista, että ne ovat helppoja ratsuja, joilla on hyvä asenne työntekoon ja tarpeeksi rohkeutta ja halua menestyä rataesteillä.


    Jälkeläiset

    Syntynyt Nimi Emä
    tamma 01.06.2010 Starz Barrier ERJ II (11/11) Skelett GER
    tamma 15.01.2012 Crashin' Halandria Farah Rabia
    ori 30.07.2012 Margaeleon PB Magia GER
    ori 30.07.2012 Chevrolet PB ERJ I Magia GER
    tamma 20.02.2013 Campina Woods Championa GER
    tamma 14.10.2021 Bloodtraitor PB ERJ I, PSB II Benina


    Näyttelyt (vain sertit)

    Pvm. Paikka Laji / Jaos Tuomari Sijoitus
    30.5.2010 Barrier Showjumpers NJ Kati K. LKV2, irtoSERT, JS
    20.4.2010 Barrier Showjumpers NJ Hannele V. BIS2, MVA-sert, JS


    Kilpailukalenteri (47 sijoitusta)

    Pvm. Paikka Laji / Jaos Luokka Sijoitus
    14.04.2011 Hiprakka ERJ 100cm 7/50
    16.04.2011 Viehättävä ERJ 100cm 4/50
    18.04.2011 Dark Side Trakehners ERJ 160cm 1/30
    19.04.2011 Viehättävä ERJ 100cm 3/50
    21.04.2011 Dark Side Trakehners ERJ 160cm 5/30
    22.04.2011 Dark Side Trakehners ERJ 160cm 4/30
    24.04.2011 Ride Club Gringsed ERJ 140cm 4/50
    25.04.2011 Ride Club Gringsed ERJ 140cm 3/50
    26.04.2011 Dark Side Trakehners ERJ 160cm 1/30
    29.04.2011 Dark Side Trakehners ERJ 160cm 2/30
    31.04.2011 Kisakeskus CK Huhtikuun ERJ Cup 120cm 13/131
    01.05.2011 Dark Side Trakehners ERJ 160cm 2/30
    01.05.2011 Solo ERJ 160cm 2/50
    02.05.2011 Skurvash ERJ 160cm 3/30
    04.05.2011 Dark Side Trakehners ERJ 160cm 2/30
    05.05.2011 Skeeger Dressage ERJ 160cm 5/30
    10.05.2011 Dark Side Trakehners ERJ 160cm 2/30
    10.05.2011 Wikhorn ERJ 160cm 5/30
    11.05.2011 Dark Side Trakehners ERJ 160cm 1/30
    11.05.2011 Wikhorn ERJ 160cm 1/30
    12.05.2011 Dark Side Trakehners ERJ 160cm 5/30
    12.05.2011 Dark Side Trakehners ERJ 160cm 3/30
    13.05.2011 Wincare ERJ 160cm 5/30
    18.05.2011 Dark Side Trakehners ERJ 160cm 2/30
    18.05.2011 Dark Side Trakehners ERJ 160cm 2/30
    19.05.2011 Dark Side Trakehners ERJ 160cm 2/30
    20.05.2011 Dark Side Trakehners ERJ 150cm 6/50
    20.05.2011 Dark Side Trakehners ERJ 150cm 3/50
    21.05.2011 Dark Side Trakehners ERJ 150cm 2/50
    24.05.2011 Dark Side Trakehners ERJ 160cm 5/30
    13.06.2011 CWB ERJ 160cm 2/40
    13.06.2011 CWB ERJ 160cm 4/40
    16.06.2011 CWB ERJ 160cm 3/40
    16.06.2011 Kilpailukeskus Door Away ERJ 100cm 4/40
    17.06.2011 CWB ERJ 160cm 1/40
    17.06.2011 Kilpailukeskus Door Away ERJ 100cm 2/40
    18.06.2011 CWB ERJ 160cm 4/40
    20.06.2011 Kilpailukeskus Door Away ERJ 120cm 4/40
    23.06.2011 Dark Side Trakehners ERJ 150cm 5/30
    25.06.2011 Dark Side Trakehners ERJ 150cm 1/30
    2.1.2012 Wincare ERJ 150cm 3/30
    3.1.2012 Wincare ERJ 150cm 1/30
    31.10.2012 Dark Side Trakehners Lokakuun ERJ Cup 140cm 14/184
    18.04.2013 Dark Side Trakehners ERJ 160cm 2/30
    29.04.2013 Dark Side Trakehners ERJ 160cm 3/30
    05.05.2013 Rêve de Haussea ERJ 160cm 1/30
    08.05.2013 Rêve de Haussea ERJ 160cm 4/30

    Päiväkirja

    31.10.2012 - Lähtömerkki oli annettu, joten käänsin Lazaruksen oikeaan suuntaan ja nostin käynnistä laukan. Ori tuntui tänään hyvältä ja radan alkuosuus sujui täysin ongelmitta. Keskivaiheilla omista mokistani johtuen Zaro joutui hieman venymään kolmoissarjalla, mutta ori ylitti radan vaativimman osuuden kuitenkin virheittä. Lähestyimme jo viimeistä estettä, suurta okseria, kun yleisöstä räpsähti kirkas salamavalo, jota Zaro pelästyi. Ori otti muutaman sivuaskeleen, mutta sain nopeasti korjattua liikkeen ja olimme jo pian okserilla. Saapuminen esteelle oli kuitenkin huono ja Zaro ponnisti luvattoman huonosta paikasta. Kuulin takakavioiden osuvan puomiin ja tiesin sijoituksemme olevan tänään korkeintaan hyvällä tuurilla korkeintaan kymmenen parhaan joukossa. Alastulo esteeltä tuntui sujuvan mukiinmenevästi, mutta siirtyessämme radalta pois tunsin orin astelevan kummallisesti. Hyppäsin alas satulasta heti, kun pääsimme yleisöltä piiloon ja talutin ontuvan orin suoraan lämmittelyalueelle, joka sijaitsi kisaradan välittömässä läheisyydessä. Pettymys, joka oli vellonut vatsassa viimeisen esteen pudottua oli nyt vaihtunut huoleen kimosta orista. Todennäköisesti Lazarus päätyisi pitkälle sairauslomalle, sillä mitä pidempään ori käveli loukkaantuneella jalallaan, sitä huonommalta se näytti.